انفجار پیجرهای حزب‌الله؛ شبه‌نظامیان نحوه ارتباطاتشان را تغییر می‌دهند

توانایی اسرائیل در نفوذ به زنجیره‌های جهانی تامین کالا موجی از ترس در شبکه گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی در سراسر خاورمیانه ایجاد کرده است

در پی حمله‌ای که با انفجار پیجرها و بی‌سیم‌های افراد حزب‌الله لبنان همراه بود، گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری‌ اسلامی ایران در سراسر خاورمیانه دستور بازرسی گسترده دستگاه‌های الکترونیکشان را صادر کرده‌اند و روند بازنگری در مورد نحوه حفاظت از مکالمات و مکاتباتشان را آغاز کرده‌اند.

به گزارش واشینگتن پست، در عراق و کرانه باختری، فرماندهان ارشد گروه‌های شبه‌نظامی متحد جمهوری اسلامی گفته‌اند در حال بررسی تجهیزات‌اند و قوانین جدیدی در مورد استفاده افرادشان از دستگاه‌های الکترونیک شخصی صادر می‌شود. تحلیلگران می‌گویند سیستم‌های سایر گروه‌ها امن‌ترند اما آن‌ها نیز احتمالا به دنبال بهبود تدابیر حفاظتی خواهند بود.

یک فرمانده ارشد گردان جنین، ائتلافی در کرانه باختری به رهبری جهاد اسلامی فلسطین، که به‌‌شرط محفوظ ماندن نامش با واشینگتن پست صحبت کرد، گفت نیروهایش پیش‌تر نیز از استفاده از تلفن همراه خودداری می‌کردند و به‌تازگی بی‌سیم‌های دستی را که مشکوک‌اند اسرائیل هک کرده باشد کنار گذاشته‌اند. او گفت: «اقدام‌‌های احتیاطی شدید اتخاذ خواهد شد و از دستگاه‌ها فاصله خواهیم گرفت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های اسرائیلی به‌ندرت درباره عملیات در کشورهای دیگر صحبت می‌کنند و از اظهارنظر در مورد اینکه آیا اسرائیل مسئول انفجار پیجرها و بی‌سیم‌های حزب‌الله بوده یا خیر، خودداری کرده‌اند. این حمله از لحاظ ابعاد و گستردگی با هیچ حمله دیگری قابل مقایسه نبود و دستگاه‌هایی با کاربرد روزمره را به سلاح جنگی تبدیل کرد.

در پی آغاز جنگ غزه و حمایت حزب‌الله از حماس، این گروه شبه‌نظامی شیعه و اسرائیل تقریبا یک سال است وارد درگیری در سطح پایین شده‌اند. اما عملیات پیچیده انفجار پیجرها و بی‌سیم‌ها حزب‌الله را شوکه کرد. این گروه پیش‌تر در ماه ژوییه، استفاده افرادش از تلفن همراه را ممنوع کرده بود، زیرا مشکوک بود اطلاعاتی که به ترور فرماندهان ارشد حزب‌الله منجر شد از طریق هک داده‌های تلفن‌های همراه به دست آمده باشد.

توانایی اسرائیل در نفوذ به زنجیره تامین کالا و همچنین نفوذ به شبکه ارتباطی حزب‌الله که سطح فناوری پایینی دارد موجی از هراس میان گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی در منطقه، از جمله در سوریه، عراق، یمن و سرزمین‌های فلسطینی ایجاد کرده است.

مایکل هوروویتز، رئیس بخش اطلاعات در شرکت مشاوره ریسک لوبک اینترنشنال، گفت: «اسرائیل از یک نقطه ضعف کلیدی در شیوه عملکرد جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی‌اش استفاده کرد. آن‌ها تا حدی به محصولات و قطعات تجاری با کاربرد دوگانه تکیه می‌کنند» که این امر «زنجیره‌های تامین آن‌ها را مقابل عملیات اطلاعاتی احتمالی مشابه آنچه شاهدیم بسیار آسیب‌پذیر می‌کند.»

او در ادامه افزود: «این آسیب‌پذیری از حزب‌الله فراتر می‌رود و تمام گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی و خود جمهوری اسلامی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.»

یک عضو ارشد مقاومت اسلامی در عراق، که به شرط محفوظ ماندن نامش با واشینگتن پست صحبت کرد، گفت اعضای این گروه اجازه استفاده از گوشی‌های هوشمند را ندارند؛ در عوض، از تلفن‌های ساده‌ای استفاده می‌کنند که همیشه خاموش نگه می‌دارند و فقط در مواقع ضروری روشن می‌کنند. فرماندهان نظامی نیز از طریق ارتباط سیمی یا تحویل دستی کاغذ یادداشت تبادل پیام می‌کنند.

به گفته او، اما پس از انفجار پیجرها و بی‌سیم‌ها در لبنان، «دستوراتی برای بازرسی کامل سایر دستگاه‌ها صادر شده است».

نصرالدین عامر، سخنگوی حوثی‌های یمن، نیز گفت این گروه موضوع انفجار دستگاه‌ها را دنبال می‌کند و از وقایع لبنان «درس‌هایی می‌آموزد».

گروه دیگری که در تیررس اسرائیل قرار دارد حماس است. اسرائیل در سال ۱۹۹۶ یحیی عیاش، بمب‌ساز ارشد حماس، را با کار گذاشتن مواد منجره در تلفن همراهش ترور کرد. بمب وقتی او در غزه به تلفن پاسخ داد منفجر شد. اسرائیل در سال‌های بعد نیز تلاش‌هایی داشت تا در شبکه ارتباطی حماس در غزه نفوذ کند. حماس مدت‌ها است در مورد احتمال این نوع خرابکاری‌ها جانب احتیاط را رعایت می‌کند.

اما به گفته تحلیلگران، اگرچه اسرائیل ممکن است قصد داشته باشد در دل حزب‌الله و متحدانش ترس بیندازد، این لزوما به این معنا نیست که سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل می‌توانند به‌زودی حمله مخفیانه‌ای در همین مقیاس و با همین سطح پیچیدگی در سایر نقاط منطقه انجام دهند.